dinsdag 25 oktober 2022

Jammetjes maken voor de gasten

Gedurende het voorjaar en de zomer verzamel ik in onze tuin achtereenvolgens rabarber, aardbeien, rode bessen, zwarte bessen, kruisbessen, blauwe bessen, bramen en frambozen. Ik pluk ze en was en vries ze in per soort.

                





In het najaar ga ik jammetjes maken. Diverse combinaties, vaak ook met specerijen zoals vanille, kruidnagel, steranijs en kaneel. Soms met wat citroensap, soms met wat sinaasappelsap om de pectine te versterken. Altijd met weinig suiker. Volgens de warenwet vraagt "jam" om 1:1 fruit vs suiker en dan wordt de jam ingekookt om dikte te krijgen. Ik gebruik zo tussen de 200 - 250 gram suiker per kilo fruit en ik kook het kort. Ik gebruik Marmello-voor-jam-met-weinig-suiker om de jam te geleren. 


Voor mij is het iedere keer weer een feest om smaken samen te voegen en uit te proberen. Dit jaar heb ik kweeperen getest als extra geleermiddel (en toegevoegde smaak). 




Als je bij ons logeert krijg je altijd jam van me. De b&b gasten krijgen het bij het ontbijt en voor de Natuurhuisje gasten maak ik een welkomstpotje. Voor de vergadergasten verwerkt ik t soms in het lekkers-bij-de-koffie en serveer ik het in ieder geval bij de lunch. Soms wordt het ook als ingrediƫnt gebruikt bij de kookworkshops. Kortom een dankbaar product voor mij om te maken en ik moet zeggen dat ik het zelf ook bijna elke dag eet, of op een broodje met roomboter of in de ontbijt yoghurt. Niets zo lekker als zelfgeplukt en zelfgemaakt.